امام صادق «علیه السّلام» می فرماید
هر كس دوست دارد روز قيامت، بر سر سفره‏ هاى نور بنشيند بايد از زائران امام حسين (عليه السّلام) باشد.
Wednesday, 28 September , 2022
امروز : چهارشنبه, ۶ مهر , ۱۴۰۱
شناسه خبر : 2049
  پرینتخانه » تحلیل تاریخ انتشار : 09 اردیبهشت 1401 - 4:44 | 400 بازدید

افغانستان و سیاست منفعلانه ایران نسبت به آن

برخی از دوستان درباره بحث افغانستان معتقدند باید سیاست نظام را مطلقا تصدیق کرد. چند تلنگر نسبت به این دیدگاه عرض می کنم اول اینکه برفرض که شما درست بگویید و باید سیاست نظام را تصدیق کنیم، اما باید چرایی درست بودن این سیاست درباره افغانستان را بفهمیم؟ بدون فهم چرایی این سیاست و تصدیق […]

افغانستان و سیاست منفعلانه ایران نسبت به آن

برخی از دوستان درباره بحث افغانستان معتقدند باید سیاست نظام را مطلقا تصدیق کرد.

چند تلنگر نسبت به این دیدگاه عرض می کنم

اول اینکه برفرض که شما درست بگویید و باید سیاست نظام را تصدیق کنیم، اما باید چرایی درست بودن این سیاست درباره افغانستان را بفهمیم؟ بدون فهم چرایی این سیاست و تصدیق بی دلیل آن فایده ای جز تولید تعصب ندارد.

دوم آنکه چه کسی گفته هرآنچه تصمیم نظام است، درست از آب درآمده؟ حداقل تجربه نشان داده نظام اسلامی ما هم گاهی دچار اشتباه شده است و این مساله مورد تایید بزرگان کشور نیز هست

مساله دیگر اینکه چه کسی گفته هرآنچه تصمیم
نظام است خواسته ی رهبری هم هست؟

برجام مثال خوبی است که بدون شک از فیلتر شورای عالی امنیت ملی که متشکل از همه شخصیت های نظام بود گذر کرد، اما آیا این توافقنامه تصمیم قلبی رهبری هم بوده؟ یقینا اینگونه نبود

در صدر اسلام و در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام نیز گاهی به خاطر فقدان انصار و بی بصیرتی خواص، اطرافیان فرصت طلب خواسته های خود را به ایشان تحميل می کردند مثال بارز آن برکناری قیس بن سعد والي مصر توسط امیرالمؤمنین علیه السلام بود که این تصمیم امام خیلی ها را متعجب ساخت اما فرصت طلبان با فشار و جو روانی خواسته خود را به امام تحميل کردند و قیس را برکنار کردند.

بنابراین نمی توان همه رفتارها و سیاست ورزی ها در حکومت اسلامی را مستقیما به والی و حاکم اسلامی (اعم از معصوم و غیرمعصوم) نسبت داد و آن را تصمیم شخصی و قلبی وی دانست بلکه گاهی ولی جامعه به خاطر بی بصیرتی خواص یا فشار افراد ذی نفوذ و بی تفاوتی امت و افراد جامعه نسبت به خواسته واقعی امام منجر به کم شدن اقتدار حاکم اسلامی در جامعه می شود و حتی گاهی کار به نقطه ای می رسد که حاکم اسلامی به پذیرش تصمیم اشتباه و حتی دستور به آن وادار می شود.

ما خواسته های قلبي ولی جامعه را نه از محمد جواد ظريف يا امیرعبداللهیان بلکه از شهید قاسم سلیمانی می فهمیم و می شناسیم که در اوج مذاکرات هسته ای همچون عمار در سوریه و عراق و فلسطین خود را در راه اسلام و انقلاب ذوب کرد و این پیام معنادار را از سوریه و عراق و فلسطین دریافت کردیم که خواسته اصلی امام جامعه مقاومت است نه مذاکره.

به نظر می آید با مطالعه تاریخ و تورق دقیق حیات اجتماعی و سیاسی الگوهای دینی و نحوه مواجهه آن ها با چالش ها و شخصیت ها این مساله را جا می اندازد که خروجی تصمیم های نظام اسلامی لزوما همان خواسته ی قلبي امام جامعه نيست و همراهی امام جامعه با این تصمیم ها و خرد جمعی دلیل ثانویه دیگری دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد

بصیرت به معنای قدرت تشخیص خواسته امام جامعه و تفکیک میان خواسته واقعی وی وسایر تصمیم گیری ها است که با انگیزه ها و عوامل مختلفی اتخاذ می شود.
ابوقاسم

نویسنده : ابوقاسم
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.